از آنجا که افراد ناشنوا یکی از حواس پنج گانه را ندارند، دیگر حواس آنها سعی می کنند تا فقدان ناشنوایی را جبران کنند.
ما می دانیم که بخش های گوناگون موسیقی در بخش های مختلف مغز پردازش می شود، ولی این بخش ها برای انسان های شنوا و ناشنوایان یکسان است.
همه ی بخش های مغز در تجربه و حس موسیقی اثرگذارند؛ اما در این مقاله از وبلاگبهترین آموزشگاه موسیقیقصد داریم این موارد را بررسی کنیم.
در مغز فرد ناشنوا،قشر شنیداریمسئول حس لامسه هم است.
تصور کنید که به یک کنسرت می روید و فقط می توانید صدای باس را که میان جمعیت طنین انداز است و زمین را می لرزاند احساس کنید و هنرمندان را روی صحنه ببینید.
حال، تصور کنید که چه می شود اگر به کنسرتی بروید که هنرمندان آهنگی را می نوازند که شما نمی شناسید و با خط باس و ضرب آن هم آشنا نیستید.
از کجا می دانید که چه آهنگی است؟
نمی توانید حرف های آنها را بشنوید، کسی هم اطراف تان نیست تا به زبان اشاره به شما بگوید که چه می گویند.
بررسی مغز و موسیقی در آموزشگاه موسیقی تهران
- قشر حسی: بخشی از مغز است که بازخوردهای لمسی را تشخیص می دهد.
این اتفاق زمانی که در یک کنسرت یا کلوپ هستیم و نوازندگان آن قدر بلند می نوازند که همه ی ساختمان می لرزد و ما می توانیم ارتعاشات را در بدن خود نیز حس کنیم، می افتد.
درباره ی ناشنوایان نیز همین امر رخ می دهد.
در چنین مواردی، می توانیم ارتعاشات با بسامد پایین را در موسیقی احساس کنیم.
معمولاً زمانی که شنوایی آسیب می بیند، شنیدن پیچ های بالاتر و صداهای آرام تر برای فرد سخت تر است.
از این رو، برای ناشنوایان و کم شنوایان خوشایندتر است که موسیقی را از طریق حس لامسه و حس کردن ارتعاشات دریافت کنند.
- نوکلئوس آکومبنس، آمیگدال و مخچه:
این سه بخش مغز همگی باهم کار می کنند تا وابستگی عاطفی و واکنش به موسیقی را شکل دهند.
زمانی که ما درباره ی آهنگ های مورد علاقه مان فکر می کنیم، به احتمال زیاد آهنگ هایی هستند که از آنها خاطرات مثبت و شیرین داریم.
نت های آغازینِ آهنگ که سبب می شود تا سریع آن را تشخیص دهیم، نوعی تلاطم و هیجان عاطفی را در ما برمی انگیزد.
ناشنوایان نیز می توانند چنین ارتباط حسی ای با موسیقی داشته باشند ، اما این حس، به جای ملودی های با پیچ بالاتر، از راه نت های بم و ضرب آهنگ ایجاد می شود.
- قشر شنیداری:
این بخش درگیر گوش دادن به اصوات و درک و تحلیل صداهایی است که می شنویم.
احتمالاً این مهم ترین بخش مغز در تشخیص موسیقی است.
هنگامی را فرض کنید که درکلاس آموزش پیانوهستید زمانی که بدن با موسیقی مواجه می شود، گوش ها و یا بدن صوت را احساس می کند که سپس به صورت پیام های عصبی برگردان می شود که به مغز و به ویژه قشر شنیداری فرستاده و پردازش می شود.
بنابراین، ممکن است این گمان مطرح شود که مغز فرد ناشنوا موسیقی را در همان بخشی از مغز پردازش می کند که مغز فرد شنوا؛
اما فرد ناشنوا پیام های نورونی را از طریق گوش ها به مغز شنیداری دریافت نمی کند.
در واقع، در کمال شگفتی، پیام های نورونی به قشر شنیداری فرستاده می شود اما وماً نه از راه گوش ها.
جایگاه موسیقی و موسیقی دانان در رنسانس
مدرس موسیقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد
های ,مغز ,موسیقی ,بخش ,ناشنوایان ,حس ,می شود ,را در ,زمانی که ,موسیقی را ,بخش های